Harjoitus 3: Tulevaisuusvisioiden näkyväksi tekeminen

Esimerkki harjoituksen kestosta: Kesto riippuu ryhmän valitsemasta luovasta menetelmästä, jolla tulevaisuusvisiot tehdään näkyväksi. On kuitenkin suositeltavaa varata harjoitukseen reilusti aikaa, jotta nuoret ehtivät työstää omia ajatuksiaan huolella.

Tarvikkeet: Riippuu ryhmän valitsemasta luovasta menetelmästä, jolla tulevaisuusvisiot tehdään näkyväksi.

Tavoite: Tämä harjoitus on jatkoa edelliselle Päivä hyvässä tulevaisuudessa -harjoitukselle. Tarkoituksena on tehdä osallistujien tuottamista tulevaisuuden visioista ja toiveista konkreettisia, näkyviä tuotoksia luovin ja taidelähtöisin menetelmin. Visioiden näkyväksi tekeminen vahvistaa nuorten käsitystä siitä, että heidän ajatuksensa tulevaisuudesta ovat tärkeitä sekä ansaitsevat tulla nähdyiksi ja kuulluiksi.

Toteutus

Tämän harjoituksen voi jakaa useamman valmennustapaamisen yhteyteen esimerkiksi niin, että puolet ajasta varataan muille harjoituksille ja toinen puoli yhteisen tuotoksen työstämiseen. Nuoret voivat myös työstää materiaalia yhteiseen tuotokseen kotitehtävänä valmennustapaamisten väleissä.

Toteutuksessa kannattaa myös tuoda esiin, miten tämä konkreettinen yhdessä tekeminen kehittää nuorten erilaisia taitoja ja osaamista. Esimerkiksi nuorten välinen yhteistyö voi tukea sosiaalisten taitojen kehittymistä ja uusien asioiden kokeilu vahvistaa heidän osaamisidentiteettiään, josta kerrotaan tarkemmin myöhemmin tässä oppaassa.

Nuorille jaettava ohjeistus, kun yhteistä tuotosta ryhdytään suunnittelemaan

  • Kootkaa Päivä hyvässä tulevaisuudessa -harjoituksessa syntyneet visiot yhteen.
  • Pohtikaa ja keskustelkaa: Millainen maailma olisi, jos siellä näkyisivät kaikkien osallistujien muodostamat visiot? Mitä positiivista löydätte sieltä? Entä millaisia uhkakuvia siellä mahdollisesti voi olla?
  • Pohtikaa yhdessä, millä tavalla visioita voisi tehdä konkreettisesti näkyväksi ja valitkaa, millaisilla menetelmillä haluatte sen toteuttaa.

Nuoret voivat käyttää tulevaisuuden visioidensa näkyväksi tekemiseen erilaisia menetelmiä valmennusympäristön mahdollisuuksien mukaan. Menetelmiä voivat olla esimerkiksi käsityöt, esineiden muotoilu, askartelu, maalaus, piirustus sekä digitaalinen taide, valokuvaus, video tai lyhytelokuva.

Ehdotukset ovat suuntaa antavia esimerkkejä, ja ryhmä voi hyvin valita jonkin muun, heitä kiinnostavan luovan menetelmän.

Valmentaja kannustaa

Valmentajan tehtävä on kannustaa nuoria rohkeasti kokeilemaan uusia menetelmiä ja huolehtia siitä, että jokainen pääsee osallistumaan yhteiseen tekemiseen oman halukkuutensa ja valmiuksiensa mukaan.

Työn toteutuksessa voi huomioida myös vastuullisen ja eettisen näkökulman esimerkiksi käyttämällä kierrätysmateriaaleja.

Nuorille jaettava ohjeistus, kun yhteistä tuotosta ryhdytään tekemään

  • Tehkää yhteinen tulevaisuuden maailmaa kuvaava tuotos, jossa jokaisen osallistujan muodostama visio näkyy jollain tavalla.
  • Pohtikaa lopuksi yhdessä, millä tavoin haluatte työnne näkyvän muille ihmisille. Missä se voisi olla näytillä ja millä tavoin muut pääsisivät kokemaan sen? Millä tavoin työ voisi kannustaa muita ajattelemaan tulevaisuutta?
  • Työskentelyn reflektointi ryhmässä ja yksilöllisesti: Millainen kokemus yhteisen teoksen tekeminen on ollut? Millaisia uusia taitoja työskentelyn aikana on opittu? Millainen oli oma rooli?

Nuorille vaativa harjoitus

Visioiden näkyväksi tekeminen on osallistujille parhaimmillaan antoisa, onnistumisen kokemuksia tuottava elämys. Toisaalta tämä harjoitus voi olla kohtalaisen vaativa nuorille, sillä harjoitus edellyttää yhteistyötaitoja ja rohkeutta asettaa oman työnsä jälki muiden nähtäväksi.

Valmentajan rooli työskentelyn aikana on tukea ja kannustaa osallistujia sekä varmistaa, että työn tekeminen ei muutu ahdistavaksi eivätkä nuoret joudu liian kauas omalta mukavuusalueeltaan.

Yläosan kuva: Tekoälylle Dreamstudio.ai annettu kehote “dreamy future landscape with house, nature, vibrant colors and lake”.