Harjoitus 2: Seikkailutoiminta tulevaisuususkon ja taitojen edistäjänä

Esimerkki harjoituksen kestosta: Riippuu ryhmän valitsemasta seikkailutoiminnan luonteesta. Suositeltavaa on käyttää harjoitukseen reilusti aikaa, jotta nuoret ehtivät uppoutumaan seikkailutoimintaan kunnolla. Toiminnan kesto voi tavoitteista ja käytettävissä olevista resursseista riippuen vaihdella muutamista tunneista useisiin päiviin.

Tarvikkeet: Riippuu ryhmän valitsemasta seikkailutoiminnan luonteesta.

Tavoite: Tämän harjoituksen tavoitteena on vahvistaa osallistujien toimijuutta sekä tarjota heille itsensä haastamisen ja onnistumisen kokemuksia. Uusien asioiden kokeilu uudessa ympäristössä innostaa, vahvistaa nuorten minäpystyvyyttä ja tukee osaamisidentiteetin rakentumista.

Toteutus

Tässä harjoituksessa tulevaisuusvalmennus yhdistyy seikkailu- ja elämyspedagogiseen toimintaan. Nuoret voi viedä esimerkiksi vaellukselle, melomaan tai pyöräilyretkelle.

Toiminta voi olla myös pienimuotoisempaa, esimerkiksi muutaman tunnin makkaranpaistoretki läheiselle nuotiopaikalle. Olennaista on, että poistutaan arjen tutuista ympäristöistä ja että valmentaja antaa osallistujille vastuuta toiminnan ideoinnista, suunnittelusta sekä käytännön toteutuksesta.

Valmentajan tehtävänä on kannustaa osallistujia, antaa heille palautetta ja tukea ryhmän tavoitteiden toteutumista. Reflektion tukena voi käyttää seikkailukasvatukselle ominaisen itse- ja ryhmäreflektion ohella tulevaisuususkon ja -taitojen ympärille rakennettuja kysymyksiä ja tehtäviä.

Seikkailutoiminnan valmistelujen aikana voi hyvin tehdä nuorten kanssa esimerkiksi tämän oppaan lämmittelytehtäviä tai pohtia suunnitellun seikkailun yhteyttä esimerkiksi heidän omiin tulevaisuusvalmiuksiinsa, itsetuntemukseensa ja resilienssiinsä. Apuna voi käyttää myös Tulevaisuusvalmiuksien mittari -kyselylomaketta.

Pohdintakysymyksiä seikkailutoiminnan ajalle

Osaamisidentiteetti: Millaisia uusia oivalluksia olet saanut omasta osaamisestasi? Huom! Pienetkin asiat ovat tässä merkittäviä!

Arvot: Millaisia asioita ja arvoja pidät tärkeänä? Miten ne ovat näkyneet seikkailun aikana?

Resilienssi: Millaisia haastavia tai yllättäviä tilanteita olet kohdannut seikkailun aikana? Miten olet käsitellyt niitä

Minäpystyvyys: Millaisia onnistumisen kokemuksia olet saanut? Millaisia vahvuuksia olet huomannut itsessäsi? Entä muissa osallistujissa? Mitä olet oppinut seikkailun aikana itsestäsi? Entä muista osallistujista?

Huom! Valmentajan kannattaa tarkkailla toimintaa aktiivisesti ja kiinnittää huomiota osallistujien erilaisiin vahvuuksiin.

Tämän oppaan harjoituksista isoa osaa voidaan hyvin soveltaa ulkona luonnossa tai muussa ympäristössä. Valmentajan kannattaa kuitenkin huomioida seikkailutoiminnan fyysinen ja henkinen kuormitus. Väsyneen ja nälkäisen ryhmän kanssa ajatukset kannattaa suunnata tulevaisuuden sijaan nykyhetkessä toimimiseen.

Yläosan kuva: Tekoälylle dreamstudio.ai annettu kehote “distant future working life different future skill”.