Millaisia muutoksia tulevaisuudessa voikaan tulla?

Tulevaisuudentutkimuksessa megatrendit tarkoittavat ilmiöitä, joiden ennakoidaan globaalilla tasolla ohjailevan tulevaisuuden kehityssuuntia. Toisin sanoen megatrendit maalailevat kuvaa siitä, millaiset tekijät todennäköisesti vaikuttavat elämään tulevina vuosina. (Sitra 2024a.)

Tällaisten suurten ja hitaasti muuttuvien muutosilmiöiden tarkastelu auttaa sekä tulevaisuusvalmentajaa että valmennukseen osallistuvia nuoria muodostamaan kokonaiskuvaa siitä, mitä maailmassa on tapahtumassa.

Sitran megatrendikatsaukset kokoavat tulevaisuusraporttien ja -keskustelujen sekä visiointi- ja ennakointityön tuloksia yhteen ja ottavat huomioon myös Suomen näkökulman.

Tämä lähestymistapa sopii hyvin tulevaisuusvalmennukseen. Nuorten kanssa voi käydä keskustelua siitä, mikä maailmassa on muutoksessa ja miten muutokset liittyvät toisiinsa. Toisaalta megatrendien kautta voi pohtia, millainen rooli ihmisillä on muutoksessa ja mitä positiivisia mahdollisuuksia tuleviin muutoksiin voi liittyä.

On kuitenkin hyvä muistaa, että megatrendit ovat aina vain yhdenlainen tulkinta tulevaisuuden kehityssuunnista, eikä niiden ole tarkoituskaan kuvata yhtä ja ainoaa totuutta.

Hanki tietoa tulevaisuudesta ja ennakoinnista

Tulevaisuusvalmentajan kannattaa tutustua ennakointitietoon monipuolisesti ja pohtia niiden tarjoamia visioita kriittisesti yhdessä nuorten kanssa.

Ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan. Tulevaisuusvalmentajan ei tarvitse perehtyä kaikkeen mahdolliseen tulevaisuustietoon. Hänellä ei myöskään tarvitse olla valmiita vastauksia tai täsmätietoa esimerkiksi teknologian kehityksestä.

Oleellisempaa on tuoda esiin erilaisten ilmiöiden runsasta kirjoa ja käydä keskustelua niiden herättämistä oivalluksista, ajatuksista ja tunteista. Nuorille kannattaakin tehdä selväksi, että valmentajallakaan ei ole varmoja vastauksia, vaan tulevaisuutta pohditaan aidosti yhdessä.

Pohdintakysymyksiä valmentajalle

  1. Kuinka tuttuja megatrendit ovat entuudestaan? Mikä on tuttua ja mikä uutta?
  2. Millaisia ajatuksia megatrendit herättävät?
  3. Millaisia tunteita megatrendien kuvailemat mahdolliset tulevaisuuden kehityskulut herättävät?

Yläosan kuva: Tekoälylle Wepik annettu kehote “everyday life in future city”.