Käytännön vinkit tulevaisuuden käsittelyyn

Antti:

Ville ja minä olemme toimineet valmentajan roolissa ja keskustelleet nuorten kanssa tulevaisuudesta. Tässä jaksossa pyrimme antamaan käytännönläheisiä vinkkejä siihen, mitä kannattaa huomioida, kun nuorten kanssa lähtee tulevaisuutta käsittelemään ja minkälaisia käytännön asioita kannattaa muistaa.

Olemme kehittäneet tulevaisuusvalmennuksen konseptia Etelä-Savossa. Valmennuksissa on ollut mukana nuoria laidasta laitaan. Pääkohderyhmänä ovat olleet yli 18-vuotiaat nuoret, jotka ovat olleet työttöminä työnhakijoina tai jossakin nuorten palvelussa, esimerkiksi Ohjaamossa, työpajalla tai etsivässä nuorisotyössä.

Ville:

Olemme tehneet valmennuksia myös yläkoululaisten, lukiolaisten ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien kanssa ihan hyvällä menestyksellä. Iso osa näistä valmennuksissa mukana olleista nuorista on kuitenkin jollakin tavalla ollut haastavassa elämäntilanteessa.

Kun tulevaisuususkoa jollakin tavalla tarkastellaan jossakin tutkimuksissa, vaikkapa Nuorisobarometrissa, niin siellä näkyy joitakin osin hienoista lisääntymistä nuorten optimismissa. Toisaalta näkyy myös se, että hyvin pessimistisesti joko maailman, Euroopan ja Suomen tulevaisuuteen tai henkilökohtaiseen tulevaisuuteen suhtautuvia nuoria, on jokunen prosentti, mikä määrällisesti tarkoittaa aika isoa joukkoa nuoria Suomessa.

Olemme tehneet valmennuksia pessimistisesti tulevaisuuteen suhtautuvien nuorten kanssa. Ideana on ollut se, että voisimme valmennuksella edistää heidän tulevaisuusajatteluaan, auttaa heitä näkemään erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia tässä varsin paljon uhkakuvia pursuavassa maailmassa sekä sitä kautta tukea heitä valintojen tekemistä. Tässä oleellista on se, että ymmärretään, kuunnellaan ja pohditaan yhdessä, mitä mielekäs polku, mielekäs elämä ja mielekkäät valinnat voisivat kunkin valmennukseen tulevan nuoren näkökulmasta olla.

Antti:

Tulevaisuus itsessään aiheena on loistava keskustelun herättäjä. Tärkein vinkkimme onkin, että ylipäänsä ottaa tulevaisuus nuorten kanssa puheeksi. Villen kuvaaman kohderyhmän nuorilla on esimerkiksi ollut monenlaisia haasteita elämässä, eivätkä he ole välttämättä kovin heittäytyvää ja välttämättä helposti keskustelevaa.

Olen kokenut, että nimenomaan tämän tulevaisuuden avaaminen heidän kanssaan ja erilaisia tulevaisuuksia maalailevat ja arvoihin liittyvät keskustelut ovat olleet valtavan kiinnostavia. Ne ovat suorastaan temmanneet porukan mukaan avaamaan omaa ajattelua. On itsessään aivan huikeaa, että nuoret saadaan aktiivisesti kertomaan, mitä mieltä he ovat asioista ja käymään keskustelua heidän omasta elämästään.

Ville:

Yleensä olemme ottaneet tämän kohderyhmän nuorten kanssa ainoaksi tavoitteeksi sen, että jokainen suuntaisi keskustelun aikana jollakin tavalla ajatuksia tulevaisuutta kohti. Seuraavalla kerralla nuoret tekevät vähän enemmän, ja heille voidaan antaa erityyppisiä tehtäviä ja laajentaa asiaa sitä kautta. Tällä tavalla edistystä tapahtuu koko ajan.

Tulevaisuusvalmentajanhan ei tarvitse olla itse ennakoinnin asiantuntija tai tulevaisuudentutkija. Valmentajan kannattaa seurata uteliaasti tulevaisuudentutkimusta ja siihen liittyvää tietoa, mutta tulevaisuudentutkijaksi ei tarvitse ruveta.

Tämä on siinä mielessä vertaistoimintaa ja yhdessä tekemistä, että meillä ei ole faktatietoa tulevaisuudesta, vaan sitä voidaan käsitellä mielikuvituksen, tunteitten, fiilisten arvojen ja näihin liittyvien oivallusten kautta. Totta kai tähän on hyviä menetelmiä, kuten liikkuminen, taiteen tekeminen tai vaikka pelillisyys.

Antti:

Meidän vetämissä valmennuksissa on tullut tosi hyvää palautetta nimenomaan siitä, että perustuu tekemällä oppimiseen. Eli emme lähde luennoimaan tai kertomaan informaatiota tulevaisuuden ilmiöistä, vaikka megatrendeistä, jotka muovaa tulevaisuuskuvia ja vaikuttaa siihen, että minkälaiset asiat globaalilla tasolla vaikuttavat tulevaisuuteen ja tapahtumiin.

Idea ei siis ole se, että me istuttaisimme valmennettavat penkkiin ja pitäisimme kalvosulkeiset, vaan nimenomaan tekeminen – pelaaminen, liikkuminen ja luova tekeminen. Nuoret pääsevät itse ilmaisemaan niitä ajatuksia, joita tulevaisuudesta on, ja tekemään niitä näkyviksi sekä käymään keskustelua valmentajan tai muun ryhmän kanssa.

Ville:

Mielikuvituksen, luovuuden ja intuition hyödyntäminen on tärkeää. Samoin se, että kannustetaan nuoria tarkastelemaan kriittisesti omia ja muiden olettamuksia tulevaisuudesta ja kysymään, mitä jos tämä asia olisikin aivan toisin kuin se on nyt tai sen ennakoidaan joskus tulevaisuudessa olevan.

Totta kai tulevaisuuteen liittyy aika paljon uhkakuvia. Esimerkiksi isot muutosilmiöt tai megatrendit ovat helposti aika negatiivisen oloisia. Kun uhkakuvista puhutaan, on hyvä muistaa, että niitä käydään läpi aidosti ja niiden tuottamia fiiliksiä ja ajatuksia myös käsitellään joko ryhmässä tai kukin nuori valmentajan kanssa. Valmennuksissa ajatuksia ja uhkakuvia voidaan kääntää positiivisiksi. Voidaan miettiä sitä, mitkä asiat ovat meille oikeasti merkityksellisiä ja mitkä asiat koetaan säilyttämisen arvoisiksi.

Antti:

Niin kuin aikaisemmin mainittiin, monilla nuorilla heikentynyt tulevaisuususko.
Tulevaisuusvalmennuksen yksi perusidea on pyrkiä vahvistamaan ajatusta, että maailmassa voi tapahtua positiivisia kehityskulkuja ja tulevaisuudessa voi olla valoa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että esimerkiksi ilmastonmuutoksen kaltaiseen ilmiöön liittyvät huolet painettaisiin maanrakoon. Tällaiset ilmiöt vaikuttavat yhteiseen tulevaisuuteemme ja huolet ovat perusteltuja. Valmentajan ei kannata tyrehdyttää keskustelua, vaan hänen on tärkeää kuunnella nuoria.

Valmentajana on hyvä pitää mielessä, että moniin ilmiöihin liittyy ikään kuin kaksi puolta. Usein samasta asiasta on löydettävissä myös positiivisia mahdollisuuksia, esimerkiksi teknologian kehittyminen voi viedä asioita moneen suuntaan. Jos keskitytään liikaa vain negatiivisiin asioihin, niin synkältähän tämä näyttää. Valmennuksen juju onkin, että yritetään hakea uhkakuvien sekaan myös positiivisia vaihtoehtoja, joihin voisi tarttua.

Ville:

Kun kuunnellaan ja keskustellaan nuorten kanssa, niin otetaan vakavasti ne huolet ja uhkakuvat, joita nousee esille, liittyvätpä ne tämän hetken elämään, menneisyyteen tai tulevaisuuteen.

Meidän havaintomme korostavat nuorten kohtaamista ja kuuntelemista. Se tarkoittaa, että nuorten näkemykset, käsitykset ja huolet tulevaisuutta koskien otetaan vakavasti. Ja kun nuorten kanssa kuvitellaan ja työstetään näkyväksi tulevaisuuskuvia, on tärkeää luoda ilmapiiri, tila ja tilanne sellaisiksi, että nuoret pääsevät mahdollisimman vapaasti kertomaan, mitä he oikeasti ajattelevat vapaina siitä olettamuksesta, että heidän pitäisi tuottaa tietynlaisia tulevaisuuskuvia tai sanoittaa tulevaisuutta niin kuin yhteiskunta ympärillä heidän odottaa tekevän. Tämän vuoksi olemme halunneet ottaa valmennukseen nuorisotyöllisen otteen varsinkin tähän kohderyhmään.

Antti:

Nuoret ovat tässä yhteiskunnassa aika haavoittuvassa asemassa, ja heihin liitetään vähän valtaa esimerkiksi vaikuttaa heitä itseään koskeviin asioihin. Alaikäisillä nuorilla ei esimerkiksi ole äänioikeutta. Koska nuorilta puuttuu monessa kohtaa vaikuttamisen mahdollisuudet elämässä, tulevaisuus saattaa heistä tuntua asialta, joka tapahtuu ympärillä ja joka riippuu muistaa ihmisistä ja suuremmista kehityskuluista, eikä siihen ole mahdollista vaikuttaa.

Tulevaisuusvalmentaja tekee tärkeää työtä siinä mielessä, että vaikuttamisen valtaa tuotaisiin edes jossain määrin nuorten ulottuville ja saataisiin heidätkin havahtumaan siihen tosiasiaan, että loppujen lopuksi jokainen muutos lähtee yksittäisistä ajatuksista ja teoista. Meillä jokaisella on ainakin pienessä mittakaavassa mahdollisuus vaikuttaa maailmaan ja tulevaisuuteen.

Omien kokemusteni perusteella nuorille on äärimmäisen voimauttava ja monelle jopa hyvin uudenlainen kokemus, kun omilla ajatuksilla ja teoilla on väliä ja asioihin voi vaikuttaa.

Ville:

Tuo, minkä Antti kertoi, liittyy tulevaisuustaitoihin ja toimijuuteen, joista puhumme seuraavassa podcast-jaksossa.

Valmentajina olemme huomanneet, että tulevaisuusvalmennus on tosi hyvä haastavassa elämäntilanteessa oleville nuorille. Valmennus auttaa viemään ajatuksia pois päivän murheista, epävarmuuksista tai vaikeasta elämäntilanteesta.

Aina ei kuitenkaan ole oikea hetki keskustella tulevaisuudesta. Valmentajalta vaaditaankin pelisilmää: valmennusten suunnittelussa kannattaa varautua käsittelemään nuorten elämässä sillä hetkellä ajankohtaisia asioita ja haasteita.

Antti:

Tässä oli ajatuksia tulevaisuuden käsittelystä nuorten kanssa ja eväitä siihen, miten työtä kannattaa lähteä tekemään. Seuraavassa jaksossa hyppäämme tulevaisuustaitoihin.

Palaa takaisin oppimateriaalin sivulle