Kuka on tulevaisuusvalmentaja?

Tulevaisuusvalmentajan ei tarvitse olla tulevaisuudentutkija tai ennakointiasiantuntija. Valmentajan kannattaa kuitenkin tutustua monipuolisesti tulevaisuustietoon ja pyrkiä kehittämään omaa tulevaisuusajatteluaan. Tämän oppaan loppuun on koottu lukuvinkkejä, joiden avulla voi tutustua tulevaisuusteemoihin tarkemmin.

Oleellisinta on tarjota nuorille avoin, turvallinen ja luottamuksellinen ympäristö, jossa tulevaisuutta voi pohtia eri näkökulmista.

Valmentajan tehtävä ei ole tarjota nuorille valmiita vastauksia tai ratkaisuja tulevaisuutta koskien. Olennaista on tukea heitä kuvittelemaan erilaisia, vaihtoehtoisia ja mahdollisia tulevaisuuksia sekä samalla vahvistaa heidän tulevaisuusajatteluaan eli tulevaisuutta koskevien käsitysten, näkemysten, mielikuvien ja tunteiden ymmärtämistä. (vrt. Ollila & Hujala 2022, 406).

Tulevaisuusvalmentaja rohkaisee, auttaa oivaltamaan uutta ja käsittelee tulevaisuutta nuorten kanssa luovuutta, mielikuvitusta ja toiminnallisuutta hyödyntäen.

Hyvä tulevaisuusvalmentaja kannustaa nuoria ajattelemaan kriittisesti ja haastamaan aktiivisesti tulevaisuutta koskevia yleisiä ja henkilökohtaisia oletuksia. Valmentajan on tärkeää esittää kysymyksiä mutta vielä tärkeämpää korostaa, että tulevaisuutta koskeviin kysymyksiin ei valmennuksessa ole vääriä vastauksia.

Aiemmissa tulevaisuusvalmennuksissa on huomattu, että kaukaisen tulevaisuuden ajattelu tai positiivinen visiointi voi hetkellisesti auttaa viemään nuorten ajatukset pois tämän hetken murheista, epävarmuuksista ja huolista.

Aina ei kuitenkaan ole oikea hetki keskittyä puhumaan tulevaisuudesta, sillä nuorten arkiset elämäntilanteet voivat vaihdella. Tulevaisuusvalmentajan on oltava tästä tietoinen ja valmis käsittelemään nuorten kanssa myös arjen ajankohtaisia haasteita, jos tilanne niin vaatii. Jos esimerkiksi työttömällä nuorella on toimeentuloon liittyviä akuutteja kysymyksiä, niihin on viisasta paneutua ensin. Tilanteen rauhoituttua on helpompi keskittyä pohtimaan kaukaisempia tulevaisuuksia.

Tulevaisuusvalmentajan muistilista

Kannusta

Älä tee liian vahvoja oletuksia tulevaisuudesta ja määrittele, mitä nuorten tulisi siitä ajatella tai millaisiin arvoihin heidän käsityksensä tulisi perustua. Hän kuitenkin kannustaa nuoria pohtimaan esimerkiksi vastuullisuutta ja sitä, miten omat tavoitteet ja tulevaisuutta koskevat pyrkimykset vaikuttavat ympäröivään maailmaan ja muihin ihmisiin.

Kuuntele

Älä väheksy tai mitätöi nuorten ilmaisemia uhkakuvia, huolia ja dystopioita, vaikka valmennuksen tavoitteena onkin vahvistaa positiivista tulevaisuususkoa. Huolet ja uhkakuvat kertovat omalta osaltaan siitä, millaiset asiat nuoret kokevat tärkeäksi.

Ole avoin

Älä pidä väkisin kiinni valmennuksen suunnitellusta rungosta. Tulevaisuus aiheena synnyttää usein tärkeitä spontaaneja keskusteluja, joihin on hyvä käyttää aikaa. Pelit ja harjoitukset ovat usein toimivia tukivälineitä valmennuksessa, mutta loppujen lopuksi tärkeintä on kuunnella nuoria ja olla aidosti kiinnostunut heidän ajatuksistaan. Mitä nuoret oikeasti ajattelevat tulevaisuudesta ja mikä on heille tärkeää?

Muista kohtuus

Älä aseta liian suuria tai vaativia tavoitteita. Hyvä lähtökohta valmennukselle voi olla esimerkiksi se, että nuoret keskittyvät ajattelemaan tulevaisuutta ja muodostavat edes jotain käsityksiä siitä valmennusjakson aikana.

Yläosan kuva: Tekoälylle dreamstudio.ai annettu kehote “distant future working life different skills.