Harjoitus 2: Väittämiä tulevaisuuden arkielämästä

Esimerkki harjoituksen kestosta: 15–30 minuuttia

Tarvikkeet: Etukäteen suunnitellut väittämät tulevaisuuden arkielämästä.

Tavoite: Herättää nuorten mielikuvitusta, ajattelua ja kiinnostusta erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia ja tulevaisuuden ilmiöitä kohtaan.

Toteutus:

Tässä harjoituksessa valmentaja esittää erilaisia tulevaisuuden arkeen liittyviä väittämiä, joista nuoret saavat ilmaista oman mielipiteensä äänestämällä. Heitä voi esimerkiksi pyytää äänestämään, onko väittämä heidän mielestään toivottava vai ei-toivottava tai epätodennäköinen vai todennäköinen.

Harjoituksen voi toteuttaa monella eri tavalla. Valmentaja voi esimerkiksi jakaa nuorille kaksi eriväristä lappua, joita nostamalla he äänestävät omaa näkemystä. Jos harjoitus toteutuu ulkona tai isossa luokkatilassa, nuoret voivat äänestämää liikkumalla eri puolille kyseistä tilaa (esimerkiksi vastakkaisille seinille) sen mukaan, mikä heidän näkemyksensä väittämästä on.

Väittämien joukkoon kannattaa valita myös selvästi nykyajasta erottuvia väittämiä, jotta nuorten mielikuvitus aktivoituu. Tavoitteena on oivaltaa yhdessä, kuinka erilaiseksi tulevaisuus voikaan kehittyä. Valittujen väittämien on hyvä myös herättää tunteita, jotta niistä syntyy keskustelua.

Sopivia väittämiä voi suunnitella esimerkiksi perehtymällä megatrendeihin tai muuhun ennakointimateriaaliin ja pohtimalla, miten niissä esitetyt ilmiöt voisivat näkyä ihan tavallisessa arkielämässä.

Esimerkkejä väittämistä

Väite 1: Tulevaisuudessa suurin osa musiikista on tekoälyn tekemää.
Väite 2: Tulevaisuuden teknologian avulla on mahdollista lukea ajatuksia.
Väite 3: Lääketiede kehittyessä vanhenemisen vaikutukset voidaan korjata lähes täysin, jolloin ihminen pääsee lähelle kuolemattomuutta.
Väite 4: Tulevaisuudessa ihmiset eivät tee palkkatyötä, vaan tekoäly ja robotit hoitavat valtaosan työnteosta.
Väite 5: Ihminen tulee asuttamaan muita planeettoja.

Väittämiä voi keksiä itse lisää. Nuoria voi pyytää lyhyesti kertomaan, miksi he äänestivät tietyllä tavalla tai mitä he ylipäätään ajattelevat esitetystä väittämästä.

Tässä lämmittelyvaiheessa kommentointi kannattaa kuitenkin pitää vapaaehtoisena. Jos väittämät herättävät aktiivista keskustelua, ei välttämättä kannata kiirehtiä seuraavaan väittämään, vaan valmentaja voi harkintansa mukaan antaa keskustelulle ja mielipiteiden vaihtamiselle tilaa ja aikaa.

Yläosan kuva: Wepic-tekoälylle annettu kehote “future envinroment vision”.