Työ ja sen tekeminen tulevassa maailmassa

Tulevaisuutta voi valmennuksessa tarkastella erilaisista näkökulmista osallistujien tarpeista ja toiveista riippuen. Yksi näkökulma voi olla työelämä ja sen mahdolliset muutokset sekä siihen liittyvät toiveet ja huolet.

Tämä voi olla kiinnostava aihe esimerkiksi silloin, kun nuorilla on ajankohtaisia ajatuksia työllistymisestä tai koulutusalan valinnasta. Tällöin on otollista pohtia yhdessä, millaiseksi työelämä voisi tulevaisuudessa kehittyä ja millaisen työelämän roolin nuoret kokevat toivottavana.

Joskus nuoret saattavat kokea työelämän pohtimisen ahdistavana. Näin voi käydä, jos esimerkiksi oma alan valitseminen on pahasti hukassa tai työllistyminen ylipäätään tuntuu liian kaukaiselta tavoitteelta. Tällöin on syytä harkita, onko aihetta tarpeellista käsitellä valmennuksen yhteydessä.

Nuoret määräävät käsittelyn laajuuden

Tulevaisuusvalmennuksessa voi hyvinkin yksityiskohtaisesti perehtyä esimerkiksi tiettyyn ammattialaan ja sen tulevaisuuden näkymiin tai vaikkapa alaan liittyviin koulutushakuihin, jos nuorilla riittää tähän intoa.

Toisaalta työelämää voi pohtia hyvin yleisellä tasolla esimerkiksi seuraavien kysymysten kautta:

Miten työelämä (ja yhteiskunta muutenkin) voi muuttua esimerkiksi teknologian kehityksen myötä? Millaiset muutokset olisivat toivottavia ja millaiset taas epämieluisia? Miten esimerkiksi megatrendit voisivat näkyä tulevaisuuden ammateissa?

Pohdintakysymyksiä valmentajalle

  1. Millainen oma työsi voisi olla esimerkiksi 10 vuoden kuluttua? Millä tavoin se voisi olla erilaista kuin nyt? Entä millä tavoin samanlaista?
  2. Mitä kaikkea osaamista tunnistat itselläsi olevan? Miten voisit soveltaa omaa osaamistasi tulevaisuuden muutosten keskellä?
  3. Millaisesta osaamisesta voisi olla hyötyä omassa työssäsi tulevaisuudessa? Miten voisit hankkia kyseistä osaamista?

Yläosan kuva: Tekoälylle dreamstudio.ai annettu kehote “in the future, humans will not do paid work, but AI and robots will do most of the work”.